Nederlands Studenten Orkest
Klassieke muziek
in een
moderne
jas
visuele identiteit & campagne, 2020
De 68e editie van
het Nederlands Studenten Orkest.
Sinds 1952 word jaarlijks het Nederlands Studenten Orkest (NSO) samengesteld uit jongeren die zich, naast hun studie, op hoog niveau bezighouden met klassieke muziek. Na een intensieve repetitieperiode gaat het orkest op een grote, aaneengesloten internationale tournee door binnen- en buitenland. Voor de 68e editie ontwierpen wij een compleet nieuwe visuele identiteit, huisstijl en alle bijbehorende uitingen.
Een thema dat schreeuwt om
een experimentele aanpak.
Het thema voor NSO 2020 is Extase. Een thema dat schreeuwt om een experimentele aanpak in zowel muziek en sociale boodschap, als in de vormgeving.
De lichamen, opgebouwd uit kristallen, en de bijbehorende explosies zijn geïnspireerd op de euforische kant van Extase. Tegelijkertijd belichamen ze overgave, lichamelijke sensualiteit en genderloze oerdriften die naar voren komen in de muzikale stukken uit het programma.
De essentie van het NSO,
sterker vormgegeven dan ooit!
Klassieke muziek spreekt vaak een oudere doelgroep aan, mede door de vormgeving die daar omheen gebouwd wordt. Het bereiken van een jongere doelgroep blijft dan ook een jaarlijkse uitdaging voor het NSO.
Aangezien de visuele identiteit van het NSO elk jaar verandert, zagen wij kans om voor deze editie het geheel een stuk experimenteler te benaderen. We hebben het ontwerp losgetrokken uit de vastgeroeste kaders en naar het jaar 2020 gebracht. Modern kleurgebruik en typografie richt zich meer op een jongere doelgroep, maar verliest de oudere generatie niet uit het oog. De essentie van het NSO, sterker vormgegeven dan ooit!
“Studio Lookout gaat helemaal voor de opdracht die ze krijgen, waarbij ze ook goed nadenken over de functie van het uiteindelijke product. Enorm betrouwbaar en vernieuwende grafische ontwerpen prachtig tot één geheel gebracht!”
Anne Sophie FransenPersvoorlichter NSO 2020